سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پولیپ های خوش خیم روده بزرگ

پولیپ های خوش خیم روده بزرگ

همانطور که از نامشان مشخص است احتمال بدخیمی در آنها بسیار کم است و انواع آن عبارتند از:

 

1-پولیپ  hyperplastic

 

معمولازیر نیم سانتیمتر اندازه دارند و در سیگمویید و رکتوم دیده میشوند و متعدد وبدون علامت است و به رنگ مخاط نرمال میباشد و رشد آهسته دارند اما باید برداشته شوند و برای نمونه برداری ارسال شود.

 

 پولیپ های خوش خیم روده بزرگ

 

2- پولیپ hamartomas

معمولا تجمعی از بافت طبیعی میباشد و معمولا متفرد میباشد.

 

 

3-پولیپ juvenile polyps

معمولا در کودکان زیر ده سال دیده میشودو در پسران شایعتر از دختران است و شایعترین تومور کولورکتال در کودکان است و در 80?‏ موارد در رکتوم دیده میشود و اکثرا بزرگتر از یک سانتیمتر هستند و هیچکاه بدخیم نمیشوند وبعد از کولونسکپی و برداشتن آن و پاتولوژی که آن را تایید کند نیاز به کار دیگری ندارد.یکنوع نادر بیماری بنام juvenile polyposis syndrom  وجود دارد که امکان بدخیمی و مرگ و میر در آن وجود دارد و با خونریزی و کمخونی همراه با ریزش تکه ای مو، کوچک شدن جمجمه، لب و کام شکری ومشکلات کلیه و رحم است و نیاز به برداشتن همه پولیپها و پیگیری دارد.

 

 

4-peutz-jegher"s polyps

یک بیماری نادر اتوزومال غالب است و در سراسر دستگاه گوارش دیده میشود و همراه با پیگمانتاسیون دهان و لب و صورت و کف دست و اندام تناسلی همراه است. معمولا پولیپها پایه دار و بزرگ هستند و شایعترین علامت درد شکم و انسداد بخاطر خود بولیپ  یا انتوساسپشن است و تشخیص با توجه به سابقه فامیلی و پیگمانتاسیون است.

 

 

5- پولیپهای التهابی یا کاذب

همانطور که از نامش پیداست بدنبال بیماریهای التهابی مثل کولیت و کرون بوجود می آید و نیاز به بررسی و نمونه برداری دارد.

 

 

6- پولیپهای لنقوییدLymphoid

از نوع خوشخیم بوده و بصورت منطقه ای یا منتشر در انتهای ایلیوم و رکتوم دیده میشود و تشخیص با نمونه برداری انجام میشود و نیاز به مار خاصی ندارد.

 

پولیپ روده بزرگ ، توده کوچکی از سلول ها است که روی پوشش روده بزرگ ایجاد می شود. بیشتر پولیپ های روده بزرگ بی خطر هستند. اما با گذشت زمان ، برخی از پولیپ های روده بزرگ می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند ، که در مراحل بعدی اغلب کشنده است. دو دسته اصلی پولیپ وجود دارد ، غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک.

 

آیا لازم است پولیپ های خوش خیم برداشته شوند؟

اگرچه بیشتر پولیپ های روده بزرگ خوش خیم هستند - به این معنی که اساساً بی ضرر هستند - بعضی از آنها ممکن است با گذشت زمان سرطانی شوند. در نتیجه ، شما واقعاً نمی خواهید آنها در اطراف آویزان شوند. دکتر گفت: "همه آنها باید برداشته شوند ، زیرا شما نمی توانید به یک پولیپ نگاه کنید و با اطمینان بگویید که چه سرطانی می شود و چه نه".

 

پولیپ خوش خیم روده بزرگ به چه معناست؟

پولیپ های روده بزرگ و راست روده اغلب خوش خیم هستند. این بدان معنی است که آنها سرطان نیستند. ممکن است یک یا چند پولیپ داشته باشید. آنها با افزایش سن بیشتر شایع می شوند. انواع مختلفی از پولیپ وجود دارد.

 

آیا پولیپ های بزرگ معمولاً سرطانی هستند؟

اکثریت پولیپ به سرطان تبدیل نمی شود. انواع خاصی از پولیپ ها به احتمال زیاد به سرطان تبدیل می شوند. برداشتن پولیپ در طی کولونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در آینده کاهش می دهد.

 

آیا یک پولیپ بزرگ روده بزرگ می تواند خوش خیم باشد؟

ممکن است در هر نقطه از روده بزرگ یا راست روده دیده شوند ، اما بیشتر در روده بزرگ ، روده بزرگ سیگموئید یا راست روده دیده می شوند. برخی از پولیپ های روده بزرگ خوش خیم هستند ، به این معنی که سرطانی نیستند ، اما برخی دیگر می توانند پیش سرطانی یا سرطانی باشند.

 

چه غذاهایی باعث پولیپ می شوند؟

در مقایسه با افرادی که رژیم آنها حاوی کمترین مقدار غذاهای پیش التهاب است ، افرادی که رژیم های غذایی آنها بیشترین مقدار غذاهای ضدالتهاب را دارند - مانند گوشت های فرآوری شده و گوشت قرمز - 56 درصد بیشتر در معرض یکی از این پولیپ ها هستند ، همچنین بر اساس مطالعه جدید "آدنوم".

 

اگر پولیپ برداشته نشود چه اتفاقی می افتد؟

شناسایی پولیپ ها

 

پولیپ هایپلاستیک توانایی سرطانی شدن ندارند. با این حال ، برخی از پولیپ های آدنوماتوز در صورت عدم برداشت ، می توانند به سرطان تبدیل شوند. در بیماران مبتلا به پولیپ آدنوماتوز احتمال ابتلا به پولیپ بیشتر افزایش می یابد.

 

چه عواملی باعث پولیپ در روده بزرگ می شوند؟

سرطان روده بزرگ

 

جهش در ژن های خاص می تواند باعث تقسیم سلول ها شود حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید. در روده بزرگ و راست روده ، این رشد غیر منظم می تواند باعث تشکیل پولیپ شود. پولیپ ها می توانند در هر نقطه از روده بزرگ شما ایجاد شوند.

 

در صورت یافتن پولیپ چند بار باید کولونوسکوپی انجام دهید؟

افرادی که در طی کولونوسکوپی انواع خاصی از پولیپ را برداشته اند. اکثر این افراد پس از 3 سال مجدداً باید کولونوسکوپی کنند ، اما برخی از افراد بسته به نوع ، اندازه و تعداد پولیپ ممکن است نیاز به انجام یک آزمایش زودتر (یا دیرتر) از 3 سال داشته باشند.

 

در کولونوسکوپی چند پولیپ طبیعی است؟

اگر پزشک شما یک یا دو پولیپ با قطر کمتر از 0.4 اینچ (1 سانتی متر) پیدا کند ، بسته به سایر عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، ممکن است کولونوسکوپی را در عرض 5 تا 10 سال توصیه کند. در صورت داشتن پزشک ، پزشک شما زودتر کولونوسکوپی دیگری را توصیه می کند: بیش از دو پولیپ